Stresul in diabet

Stresul in diabet

Stresul in diabet reprezinta o problema extrem de importanta. Stresul, fie el stres fizic sau stres mintal, determina schimbari ale glicemiei, iar aceasta problema este una foarta grava pentru diabetici.

Stresul afecteaza controlul diabetului, atat direct, cat si indirect. In alta ordine de idei stresul poate aparea ca rezultat al diagnosticului de diabet si nu numai. Adaptarea la viata si regimul de diabet, acceptarea presiunii psihosociale legata de boala, pot da nastere stresului.

CE ESTE STRESUL

Stresul reprezinta o stare emotionala sau o tensiune ce apare atunci cand simtim ca nu mai putem face fata presiunii.

Stresul in diabetAtunci cand devenim stresati, corpul raspunde direct prin eliberarea de hormoni care le ofera celulelor acces la energia stocata – grasime si glucoza – pentru a ajuta organismul sa scape de pericol. Acest raspuns psihologic este instinctiv.

In timp, atat stresul fizic, cat si stresul mintal ne pot epuiza si ne pot duce la depresie si alte probleme de sanatate mintala.

CE POATE PROVOACA STRESUL?

Noi locuim intr-o societate stresanta in care suntem in mod constant pusi sub presiune. Aceasta presiune poate sa fie cateodata prea mare, de aici apare stresul.

Acest sentiment de fiecare zi poate fi produs de lucruri simple ca:

  • presiune la locul de munca;
  • casnicia si relatiile;
  • cresterea copiilor;
  • probleme de sanatate ca diabetul;
  • insecuritate financiara;
  • trafic.

DIABETUL PRODUCE STRES?

Atunci cand o persoana primeste diagnosticul de diabet sau orice alta boala cronica, este normal sa se simta stresat si sub presiune.

Din aceasta cauza, controlul glicemic va fi mai dificil, si in multe cazuri se poate adauga frustrarilor si stresului deja existente.

CUM IMI AFECTEAZA STRESUL DIABETUL?

Se cunoaste la scara larga ca persoanele ce sufera de diabet si stres cronic, obtin un echilibru glicemic mai greu.

Unul din motivele pentru aceasta situatie, il reprezinta hormonii de stres cum este cortizolul. Cortizolul creste cantitatea de zahar din sange. Niveluri crescute de corizol pot duce la o afectiune ce poarta numele de sindromul Cushing, una dintre cauzele mai putin cunoscute ale diabetului.

Stresul constant si frustrarile produse de probleme pe termen lung cu reglarea glicemiei, pot epuiza oamenii si ii pot face sa isi neglijeze diabetul.

Stresul in diabetDe exemplu, ei pot incepe sa ignore glicemiile sau pur si simplu nu le vor mai verifica, sau pot adopta obiceiuri de viata nesanatoase: vor face mai putin exercitiu fizic, vor consuma mai multe alimente tip fast-food, vor consuma alcool si vor fuma. Acest fenomen poarta denumirea de epuizare diabetica.

Stresul afecteaza nivelul glicemiei, insa aceasta situatie difera de la o persoana la alta. Studiile legate de efectul stresului asupra nivelului glicemiei la oameni au aratat ca stresul mental si psihologic produce o crestere a glicemiei la persoanele cu diabet zaharat tip 2 si la majoritatea persoanelor ce sufera de diabet zaharat tip 1, cu toate ca la unii diabetici tip 1, stresul poate scadea glicemia.

Stresul fizic, ca boala sau ranile, produc aproape mereu cresterea glicemiei la diabeticii de orice fel.

DE UNDE STIU DACA STRESUL IMI AFECTEAZA GLICEMIA?

Cel mai usor este sa va contorizati nivelul de stres pe o scala de la 1 la 10 de fiecare data cand va testati glicemia. Notati-va acest numar si langa el scrieti nivelul glicemiei.

Daca faceti asta in mod constant cateva saptamani, veti reusi sa vedeti un model care va permite sa intelegeti daca stresul este cel care va modifica glicemia sau invers.

Atunci cand ne confruntam cu o amenintare, hormonii de stres sunt eliberati si ne ajuta sa facem fata stresului si sa gasim o scapare rapida. Glicemia creste pentru a oferi energie, tensiunea arteriala creste pentru a furniza oxigen muschilor, nivelul de adrenalina creste pentru a se produce o stare de alerta si vigilenta maxima.

Stresul in diabetAsa numitul factor de „inghetare” a fost introdus in ultimii ani, odata cu incercarea de a intelege de ce in situatii de stres oamenii „ingheata” de teama. Este posibil ca aceasta reactie a „iepurelui la faruri” sa fie similara cu „fa pe mortul” care probabil odata, in antichitate ne ajuta stramosii sa scape de atacurile din salbaticie.

Omul modern are mai putine amenintari fizice, insa atunci cand este expus la presiuni psihologice ca blocajul in trafic, creierul si corpul se comporta inca in aceiasi maniera ca atunci cand sunt expuse la o amenintare fizica.

Cu toate acestea, la persoanele cu diabet acest raspuns instictiv, nu functioneaza la fel de bine. Insulina este necesara pentru a introduce energia stocata (glucoza) in celule. Insa la pacientii cu diabet, acest proces este deficitar, pentru ca insulina fie nu este produsa (ca in diabetul zaharat tip 1), fie nu este utilizata eficient (ca in diabetul zaharat tip 2). Rezultatul este acumularea de glucoza in sange.

STRESUL IN DIABET – CUM POT COMBATE STRESUL?

Exista mai multe moduri prin care va puteti elibera de acest sentiment de stres. Acestea includ:

  • exercitiul fizic regulat sau participarea la un joc de echipa;
  • plecarea in vacanta;
  • ascultarea muzicii;
  • practicarea yoga si exercitii de respiratie;
  • meditatia.

Principalul obiectiv al acestor exercitii/activitati este relaxarea, care reprezinta cheia controlului stresului.

CUM MA AJUTA EXERCITIUL FIZIC IN COMBATEREA STRESULUI?

Studiile au aratat ca activitatea fizica poate creste sensibilitatea la insulina si in consecinta poate scadea glicemia, ca si arderea caloriilor.

Stresul in diabetIn Marea Britanie, pacientii sunt sfatuiti sa faca aerobic, sa alerge sau sa mearga rapid cel putin 150 de minute pe saptamana, in fiecare saptamana.

Miscarea corpului prin mai multe tipuri de exercitii poate deasemenea sa va odihneasca mintea si sa va indeparteze de presiunile vietii de zi cu zi. Unii oameni, gasesc ca relaxanta activitatea fizica, pentru ca mintea este preocupata cu exercitiile, in loc sa se ingrijoreze de problemele vietii de zi cu zi.

CUM ELIBEREAZA MEDITATIA ORGANISMUL DE STRES?

Meditatia reprezinta arta de a deveni constient de experientele din prezent, inclusiv ganduri, emotii si senzatii intr-un mod care nu judeca si care accepta situatia asa cum este.

Cursurile de meditatie au demonstrat o reducere semnificativa a stresului, anxietatii si a atacurilor de panica la oamenii care sunt diagnosticati cu stres cronic si tulburari de anxietate sezoniera.

Meditatia poate sa ajute persoanele cu diabet sa isi imbunatateasca glicemia, sa isi reduca tensiunea arteriala si sa aiba in ansamblu o calitate a vietii mai buna.

Sursa: Diabetes UK

535 total views, 2 views today

Lasa un mesaj

content protection plugin by http://jaspreetchahal.org