Grasimile sau lipidele

Grasimile sau lipidele se compun in principal din glicerina si din acizi grasi, la care se adauga vitaminele solubile in grasimi, materii colorante si aromatice, antioxidanti (protejeaza lipidele de oxidare), colesterol si sterine vegetale. Toate materiile care insotesc lipidele au insa doar o mica pondere in cadrul acestora, de aproximativ un procent.

O particularitate a lipidelor o reprezinta faptul ca aceste materii „insotitoare” sunt principalii transportori ai materiilor aromatice. Acesta este si motivul pentru care consumam grasimile cu atata placere!

Pe de alta parte, grasimile sau lipidele sunt un adevarat carburant pentru organismul uman si dau cele mai multe calorii dintre toate cele trei elemente de baza mentionate. Comparativ cu hidratii de carbon (zaharurile) si cu proteinele, lipidele dau de doua ori mai multe calorii.

Lipidele functioneaza ca un depozit energetic pentru organism. Pe de alta parte, ele constituie invelisul organelor interne, protejandu-le astfel in cazul unei agresiuni.

Lipidele se deosebesc intre ele prin tipul acizilor grasi care intra in componenta lor. Toate lipidele se compun din grasimi naturale saturate, nesaturate si polinesaturate.

Una dintre grasimile polinesaturate, acidul linolic, este vital pentru organismul uman (de aceea este numit si acid gras esential). Deoarece nu poate fi produs de organism, acidul linolic trebuie indus prin intermediul alimentelor. Acest acid gras polinesaturat se regaseste mai ales in grasimile de origine vegetala.

Se vor evita alimentele ce contin grasimi animale (acizi grasi saturati) cum sunt: untul, carnea, smantana, untura, slanina, carnatii si preparatele din carne obtinute in sistem industrial.

YouTube video

Se recomanda in special consumul grasimilor vegetale (acizi grasi mononesaturati si polinesaturati) care se gasesc in masline, ulei de masline, ulei de floarea soarelui, ulei de soia, ulei de rapita, ulei de in, ulei de nuca etc.

LipideleVor fi consumate in special alimentele cu un continut bogat de Omega-3 si anume pestele oceanic: somon, hering, macrou, ton etc.

Lipidele vor avea un aport caloric de maximum 30% din alimentatia zilnica. Grasimile, in special cele saturate, provoaca cele mai multe dintre complicatiile cardiovasculare. Procentul de 30% poate parea mare, insa grasimile se vor folosi selectiv, in sensul ca se vor consuma cele mononesaturate (ulei de masline), polinesaturate (ulei de floarea soarelui sau de porumb), precum si grasimile din peste (Omega-3), dar numai in stare naturala.

Nu se va administra grasime de peste (Omega-3) sub forma de capsule deoarece s-a constatat experimental ca duce la cresterea glicemiei. Se va consuma in schimb pestele gatit.

Pe scurt dieta diabeticului trebuie sa contina:

– lipide (grasimi) sub 30%: saturate sub 4%, mononesaturate 13 – 16%, polinesaturate sub 12%, colesterol sub 300 mg/zi.

Sursa: Alimentatia bolnavilor de diabet – D.D. Chiriac

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *